Watertheater

​Bied de bezoeker van jouw kasteel of hortus in Leiden ​e.o. een unieke ervaring: verteltheater vanuit het water, voor alle leeftijden, over wat er onder het oppervlak leeft.

Herken je dit:

Je hebt een gevarieerd aanbod voor verschillende leeftijden, maar toch stromen de bezoekers niet met drommen tegelijk binnen. Want andere kastelen hebben ook een ​prachtige boomgaard, een valkeniersshow en een speurtocht gericht op kinderen. En verklede werknemers die het kasteel tot leven brengen. Andere horti botanici hebben net als jij ook prachtige kassen, bijzondere flora uit andere landen en ten minste één bloeiende publiekslieveling per jaar, waar bezoekers speciaal voor naar je Hortus komen.

En je doet ook al veel aan pr: je bent aangesloten bij de VVV, hebt ​al met een mooi verhaal en met kortingsbonnen in Spoor van de NS gestaan, je denkt al out of the box door wat langer open te zijn in de zomermaanden… Maar toch lukt het niet ​om ​wat extra doelgroepen te trekken - en wie zijn dat dan?

Denk dan aan de weelde die onder water: in de slotgracht of vijver te vinden is. Van bovenaf zie je karpers, brasems en kikkers, maar wat zit er nog méér? En vooral: wat zit er níet? Ik kan dat monitoren en er verslag over uitbrengen; op papier of in levende lijve, vanuit het water!​​

Met watertheater zet jij je organisatie duidelijk op de kaart

Watertheater heeft meerdere voordelen:

  • Met een performance vanuit het water, laat ik – vertellend en snorkelend - zien wat er leeft en wat er op de bodem ligt (zoals kluizen, kogels en huisraad). Ik vertel ter plekke anekdotes en let op wat het publiek aanspreekt. Het is daardoor nooit hetzelfde verhaal, elk optreden is maatwerk, passend bij het publiek. Ik doe dit desgewenst in het Spaans, Duits, Frans of Engels. Met dit optreden bied je je bezoekers een unieke ervaring die ze nooit meer vergeten, en waar ze waarschijnlijk zelfs voor terugkomen, mét vrienden en kennissen.
  • Je krijgt zo een schare fans die vaak speciaal komen voor deze watertheateroptredens. Daarmee neemt het aantal bezoekers direct toe, en daardoor stijgt je omzet. Zoals mijn klant Rob Otten het verwoordde: "Aaf boort een schare fans en volgers aan, die anders niet gekomen zouden zijn. Die maken nu wel weer mooi kennis met onze organisatie."
  • Ik weet alle leeftijden te enthousiasmeren. Dit is een belangrijk instrument in de strijd tegen de vergrijzing van het publiek van culturele instellingen. Ik help je een jonger publiek aan te trekken, zodat je ook in de toekomst kunt blijven bestaan.
  • Ik kan makkelijk een klik maken met alle soorten mensen: van kind tot hoogleraar. Bij elk publiek kan ik razendsnel inschatten wat ze interesseert; daar pas ik mijn verhaal op aan. Dat is puur maatwerk.
  • Door mijn optreden, creëer ik bewustwording over wat er leeft onder het wateroppervlak en dat je er zuinig op moet zijn. Zo realiseren jij en ik samen een grotere impact op het gebied van natuur en milieu.
  • Je vijver of slotgracht krijgt een gezicht. Letterlijk: want het publiek weet dankzij mij welke individuele dieren erin leven en geven ze misschien wel een naam. En figuurlijk: jij als eigenaar of beheerder krijgt er vrijwilligers bij. Ik enthousiasmeer mensen namelijk om vrijwillig te helpen de grachten en vijvers netjes te houden. Dat verhoogt het participatiegehalte van je bezoekers. De tuinmannen hebben genoeg andere zware klussen te doen en hebben ook maar beperkt de tijd. Bovendien genereer je met deze vrijwilligers meteen ambassadeurs die weer vrienden meenemen. Het is daarmee ook een diepte-investering.

Wat klanten zeggen over het watertheater

Patricia Vandecasteelehoofd publiekszaken Hortus botanicus Leiden

"Aaf geeft de bezoeker een unieke ervaring"

Tijdens ons midzomernachtfeest verzorgde Aaf een demonstratie vanuit onze karpervijver; ze vertelde wat daarin leeft en liet dat tegelijkertijd zien. De bezoekers hingen aan haar lippen. Ze waren natuurlijk ook verbaasd, want zo’n actie zie je niet vaak. De kracht van Aaf is: haar bevlogenheid komt uit haar tenen en ze is heel toegankelijk. Ze bouwt met allerlei soorten mensen gemakkelijk een band op. En ze is een authentieke en unieke persoonlijkheid die er echt staat – ze is niet bepaald een grijze muis. Ze maakt geen show van haar optreden, dat heeft zij niet nodig.

Dat is natuurlijk niet alleen waardevol voor het publiek dat bij die vijver een unieke ervaring krijgt, zich bewust wordt van het onderwaterleven en hoe zuinig je daarmee moet omgaan, maar ook voor de organisatie. Met zo’n bijzondere 'rondleiding' van Aaf, kun je je als hortus heel goed op een onverwachte manier in de kijker spelen en daarmee meer publiek trekken. Daarbij komt dat Aaf zelf heel actief is met social media en een grote achterban activeert. Dat levert veel extra bezoekers op. We willen haar graag vaker bij evenementen inzetten.

Jouw voordelen op een rij

  • ​De naamsbekendheid van jouw kasteel of hortus neemt toe, omdat je je bezoekers een unieke ervaring biedt.
  • Je krijgt een grotere schare fans, veelal mensen die anders niet kwamen.
  • Je krijgt andere – waaronder jongere - fans, waarmee je in de toekomst grotere kans hebt om te blijven voortbestaan.
  • Jij en je bezoekers gaan water zien als unique sellingpoint: je vijver of slotgracht wordt een entiteit waar ‘bekenden’ in zwemmen.
Kinderen zijn dól op water en vissen

Want mensen die een band opbouwen met individueel herkenbare dieren in jouw wateren, geven ze vaak een naam. Daarmee wordt een voorheen onbekende snoek ineens 'Muurbloempje'.

​Ook gaan mensen je gracht of vijver zien als een plek waarin je kunt schatduiken. 'Cause you never can tell what goes on down below! This water might be deeper than you and I know!' (Vrij naar Dr. Seuss.)

Er zit een heel ecosysteem in ... en kanonskogels .... en ook de rest van de onbekende onderwaterwereld maak ik zichtbaar.

​Water is zo niet meer een noodzakelijk kwaad (dode vissen drijven boven, water stinkt bij meer dan 25 graden), maar het wordt iets waarbij de vaste vrijwilligers én nieuwe bezoekers betrokken, raken omdat zij een band krijgen met wat erin leeft.Drijft er op een dag een dode vis, dan is dat ineens heel anders als de bezoekers het als volgt benaderen: "Muurbloempje is overleden…wat kunnen we vanaf nu doen om dit te voorkómen?"

Veelgestelde vragen

Is het niet koud?

Is het niet gevaarlijk? Ligt het niet vol met winkelwagens enzovoort?

Is het niet eng? Word je wel eens gebeten? Blijf je niet hangen achter al die gezonken spullen?

Is het niet vies; is zo’n water geen open riool?

Is het optreden wel interactief?

Hoe lang kun je in het water blijven?

Hoe gevarieerd is je verhaal als je 4 uur vertelt?

Wat als jij ziek wordt van het water of iets gevaarlijks vindt?

Voor wie is watertheater interessant?

Watertheater is met name interessant voor kastelen en horti. En natuurlijk mensen met grote waterpartijen of vijvers en waar nu nog de aandacht ligt op de dingen eromheen: bossen, zonnebloemdoolhoven enz. Het is ook interessant voor de Hollandse Waterlinie, stellingen en forten.

Ik verzorg watertheatervoorstellingen in Leiden en directe omgeving.


In 2015 won ik een landelijke vrijwilligersprijs - de  Passieprijs - van de VriendenLoterij en het ministerie van VWS.

Ik ben de eerste stadssnorkelaar van Nederland; ik mag met speciale toestemming in de Leidse grachten snorkelend werken en deze onderzoeken.

In 2015 won ik met Onder water in Leiden de Gouden Zwaluw van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.


Watertheater is beperkt beschikbaar

​Vanwege de watertemperatuur, die minstens 16 graden Celsius moet zijn, kan ik niet altijd en overal een watertheateroptreden verzorgen. Binnen in kassen kan ik vaak het hele jaar aan de slag, maar buiten kan het meestal alleen tussen mei en oktober. Daarnaast is dit één van de vele diensten die ik verleen, dus mijn agenda is slechts deels beschikbaar hiervoor.

Wil je weten of ik kan op jouw favoriete dag en tijd? Meld je aan voor de grachtenscan. Dat is een telefonisch gesprek waarin we verkennen waar je tegenaan loopt en wat je wensen zijn. En of ik je kan helpen natuurlijk.

Wat krijg je concreet?

  • 1 voorsnorkelsessie om de waterkwaliteit te inventariseren en om te zien welke dingen er in het water liggen en welke dieren erin voorkomen. Zo kom ik te weten welke flora en fauna er is, of schatduiken interessant is tijdens het optreden en wat jouw water uniek maakt. Ook kan ik alvast foto’s maken voor tijdens de presentatie van het watertheater.
  • Een watertheateroptreden: vanuit het water vertel ik over wat daarin leeft en ligt (gevonden voorwerpen). Natuurlijk laat ik ook e.e.a. zien. Daarmee maak ik mensen enthousiast voor wat er in jouw water leeft.

​Tegen een meerprijs kan ik ook:

  • tekst en beeld leveren voor presentatiemateriaal, zoals folders, ansichtkaarten en een kleurplaat
  • bijv. je gele, plastic zoutkist bij de ophaalbrug omtoveren tot een uniek houten exemplaar met een foto van een dier uit jouw eigen water.

​In overleg bepalen we of die extra diensten interessant zijn voor je en zo ja, wat je precies nodig hebt.

Door wie?

Jouw watertheateracteur is Aaf Verkade. Door het project Kat uit de gracht in Leiden, waar ik woon, ben ik in de grachten terechtgekomen. Ik controleerde zwemmend of de kattenklimtouwen, die ik met mijn buurtgenoten had opgehangen, nog goed en stevig waren. "Hé, wat zijn die grachten eigenlijk  helder!" dacht ik. Ik zette mijn duikbril op, deed mijn zwemvliezen aan en begon te snorkelen. Ik zwom al decennia met dolfijnen, maar was vanaf toen meteen fan van het waterparadijs voor mijn deur.

Ik ben me gaan verdiepen in deze leefwereld en heb hiervoor speciale toestemming. Ik ben namelijk de enige persoon in Leiden die officieel mag snorkelen in stadswateren, en ben nu al ​ruim 5 jaar bezig om voor de gemeente Leiden te inventariseren wat er leeft en hoe de biotopen onder water werken. Elk dier heeft namelijk zijn eigen, bijzondere territorium. Fascinerend!

Wat is de investering?

Jouw investering in een watertheateroptreden is € 1.995,- excl. btw. Dit verdien je al snel terug, want door dit unieke aanbod zet jij je organisatie onderscheidend op de kaart, waardoor je meer bezoekers en daarmee meer omzet genereert.

Bonussen

  • ​Alles wat ik opduik, kun je tentoonstellen. Ook daarmee kun je bezoekers trekken. Van pijpenkopjes tot en middeleeuwse harken en munten…
  • Evt. kun je de hoge resolutiefoto’s die ik maak gebruiken voor eigen pr. Je kunt ze aanschaffen met 50% korting. Normaal betaal je € 100,- per foto, maar als je ze afneemt bij een watertheater-sessie, betaal je dus maar € 50,- (excl. btw).
  • Extra optie: zaklampsessie by night. Het watertheateroptreden doe ik dan in het donker, met een sterke zaklamp. Dat geeft een nóg specialer effect. Dit kan ik alleen doen als ik al een keer eerder overdag in jouw vijver of gracht een optreden heb gedaan en weet wie ik onder water kan tegenkomen!

100% MONEY BACK GUARANTEE


We beginnen met een persoonlijk gesprek op locatie. Sluit mijn dienst bij nader inzien niet aan op je wensen, dan krijg je je geld terug minus de reis- en voorbereidingskosten. Zonder gedoe.

Wil jij je écht onderscheiden?

Overweeg dan om met watertheater te gaan werken. Zo laat je je bezoeker op een unieke wijze kennismaken met de onbelichte en bijzondere leefwereld in je slotgracht of waterlelievijver.

Heb ik je interesse gewekt? Meld je dan aan voor de grachtenscan, waarin we verkennen wat je nodig hebt en of en hoe ik je kan helpen.

Wie weet tot gauw.

Groet!

Deze website gebruikt cookies, maar geen cookies die gebruiksgegevens opslaan of analyseren. Alleen cookies die bepaalde functies (plugins) op onze site mogelijk maken. Lees ons Privacy Statement.